8.0
Review: Ixion

Apr 14, 2025 - 20:23
Apr 14, 2025 - 20:28
 0
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion
Review: Ixion

Verhaal en gameplay

Het verhaal van dit spel is dat je de nieuwe beheerder bent op een ruimtestation genaamd Tquin. De mensheid bevindt zich in de toekomst en we zijn op zoek naar een nieuw thuis voor de mensheid. Na wat je zou kunnen beschouwen als het tutorialgedeelte van het spel, word je eigenlijk aan je lot overgelaten na een grote ramp en moet je vechten om te overleven voor iedereen op het station. Daarna wordt het jouw taak om de stukken van de mensheid op te pakken, op zoek te gaan naar overlevenden in de ruimte en op verschillende planeten, je bevolking op je ruimtestation te beheren die geleidelijk zal toenemen afhankelijk van wie je vindt, en het vertrouwen van de bevolking te behouden. Als je een slechte job doet, zullen ze daar niet erg blij mee zijn. Dit spel deed me een beetje denken aan Frost Punk vanwege het populatiesysteem dat in het spel aanwezig is. Ze zullen je taken geven, zoals betere faciliteiten voor eten en slapen, en ze zullen bepaalde eisen aan je stellen die je binnen een bepaalde tijd moet vervullen. Als je dat niet doet, zal hun vertrouwen in jou afnemen. Ik leerde al vroeg in dit spel dat je naar je bevolking moet luisteren, omdat ze zich bewust zijn van de benarde situatie en je voor hen moet zorgen om de moraal hoog te houden.

Beheer van het ruimtestation

Het spel speelt zich af op het ruimtestation en er zijn zes secties die je kunt ontgrendelen binnen dat ruimtestation. Wat je hier ziet, is de eerste sectie. Wat je vroeg in het spel moet doen, is ervoor zorgen dat je genoeg opslagruimte bouwt voor je middelen. Opslag is erg belangrijk in dit spel. Veel van je kaart zal in het begin vol staan met opslagruimtes omdat je ze kunt gebruiken om bepaalde materialen op te slaan. In het begin kunnen ze slechts honderd van elk materiaal bevatten, dus je hebt er een paar nodig. Het duurt een tijdje voordat je die opslagruimtes kunt upgraden zodat ze meer kunnen bevatten. Het voelt erg industrieel in het begin. Veel van deze stadsbouwspellen, vooral die met een sci-fi setting, behandelen in het begin vrij donkere dingen. Dit spel richt zich echt op overleven en dwingt je in die richting. Je zult geen bars en tavernes bouwen voor je bevolking om ze gelukkig te houden. Ze zullen gelukkig zijn als je ze gewoon een plek geeft om te slapen en te eten in het begin.

Verkenning en schepen

Je hebt ook een luchtsluis nodig omdat je schepen moet bouwen. Je hebt wetenschappelijke schepen nodig voor het verkennen van de kaart buiten het ruimtestation. Je kunt ze naar verschillende plaatsen met vraagtekens op de kaart sturen en ze zullen je vertellen wat ze hebben gevonden. Je hebt vrachtschepen nodig om de gevonden middelen terug te brengen naar het ruimtestation. Mijnschepen zijn ook nodig om materialen te verzamelen. Je kunt ook sondes bouwen en ze naar verschillende plaatsen sturen om materialen te vinden. Zodra ze iets hebben gevonden, kun je je wetenschappelijke schip sturen om verder te verkennen. Er is veel verkenning in dit spel, wat het uniek maakt. Het doet me denken aan Frost Punk omdat je daar ook expedities stuurde.

Onderzoek en technologie

Er is een onderzoekboom waarmee je nieuwe technologieën kunt onderzoeken die je kunt toevoegen aan je bevolking en de steden die je bouwt binnen je ruimtestation. Het spel opent echt wanneer je de andere secties van het ruimtestation begint te ontgrendelen. Het duurt een paar uur om de volgende sectie te ontgrendelen. Je kunt dan beginnen met plannen waar je dingen plaatst en het vanuit een logistiek perspectief bekijken. Het spel dwingt je om tactisch te zijn. Het spel houd je niet bij de hand, dus als je niet gewend bent aan stadsbouwspellen, kan het even duren voordat je eraan gewend bent. Er is een tutorial, maar die is niet erg behulpzaam. Je moet veel zelf uitzoeken, wat ik persoonlijk niet erg vind omdat je het niet vergeet zodra je het hebt geleerd.

Soundtrack en stemacteren

Ik wil ook de soundtrack noemen. Er is wat stemacteerwerk voor berichten die je ontvangt van mensen binnen het bedrijf en een AI aan boord die met je praat. Het stemacteerwerk is van goede kwaliteit, maar de soundtrack is absoluut geweldig. Het is zo meeslepend en sci-fi. Ik speel veel stadsbouwspellen met het geluid uit, maar niet met deze. De soundtrack is zo uniek en meeslepend dat ik er echt van genoten heb. Ik denk dat dit een van mijn favoriete stadsbouwspellen van de afgelopen jaren is. Het is uniek, goed gemaakt en als je eenmaal voorbij de leercurve bent, kun je het niet neerleggen. Ik geniet echt van dit spel en als je een fan bent van stadsbouwspellen, zou je dit spel echt moeten proberen.

8.0 / 10
Conclusie

Dit spel is een indrukwekkende mix van stadsbouw, overleving en verkenning in een meeslepende sci-fi setting. Als nieuwe beheerder van het ruimtestation Tquin krijg je al snel de verantwoordelijkheid over de toekomst van de mensheid, waarbij je moeilijke keuzes moet maken en constant moet balanceren tussen middelenbeheer, de behoeften van je bevolking en het verkennen van het onbekende. Het spel weet de druk en wanhoop van overleven overtuigend over te brengen, vergelijkbaar met titels als Frostpunk, maar dan in de ruimte. De unieke combinatie van resource management, morele keuzes, een diepgaand technologisch ontwikkelingssysteem en een prachtige soundtrack zorgen voor een intense en boeiende ervaring. Ondanks de steile leercurve en de wat summiere tutorial, wordt het spel steeds beter naarmate je verder komt. Voor fans van stadsbouw- en survivalgames is dit een absolute aanrader.

What's Your Reaction?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow